Numele unor personaje din aceste relatări nu sunt cele reale.

vineri, 17 februarie 2012

7.Învăţătoare credincioasă



            La spitalul din Colentina, tovarăşa mea de suferinţă de alături, care fusese învăţătoare, acum pensionară, mi-a povestit câteva secvenţe din viaţa ei. Soţul fusese preot ortodox, iar dânsa, o credincioasă practicantă. Cu foarte mulţi ani în urmă, înainte de a pleca de acasă la examenul de grad, s-a rugat: “Doamne, Te rog, ajută-mă să Te apăr!” Regimul de atunci era ateist. La examen a trebuit să vorbească despre circuitul apei în natură. După ce a prezentat partea ştiinţifică, a concluzionat astfel : “Pe lângă toate acestea, eu mai ştiu şi că, dacă Dumnezeu vrea să plouă la Colibaşi, plouă la Colibaşi, iar dacă vrea să plouă la Vidra, plouă la Vidra!”
Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea: i-a căzut un subiect la care a putut să amintească despre El ca Creator şi Conducător al universului, într-o singură frază, într-un timp când şi la şcoală şi peste tot se spunea că nu există Dumnezeu. Obişnuia la Crăciun, să vorbească fiecărei generaţii de elevi despre naşterea Domnului Hristos; se întreba totuşi ce caută sacrificarea porcilor la o sărbătoare creştină, mai ales că Dumnezeu dăduse în Biblie porunci clare să nu se mănânce carnea acestui animal. Despre 25 decembrie ştia că fusese sărbătoare păgână, zi în care se serba naşterea soarelui pentru că ziua se mărea. Nu înţelegea de ce tocmai această dată a fost aleasă pentru serbarea naşterii Domnului…  La Paşti le vorbea copiilor despre jertfa Domnului Hristos, dar se întreba de ce se mai jertfesc miei, când lucrul acesta se făcea în Vechiul Testament ca simbol al jertfirii Mântuitorului. Odată ce simbolul şi-a găsit împlinirea, ce rost mai avea sacrificarea mieilor?  Îi învăţa şi Tatăl Nostru pe copii. Fiecare generaţie ieşită din mâna ei avea o minimă orientare religioasă.
            Cumpărasem nişte broşuri şi, într-una din ele, se vorbea despre Sabat. Erau texte biblice şi comentarii diverse. Dânsa le-a răsfoit cât am fost eu plecată şi mi-a spus: ”Doamnă, să nu mai cumpăraţi broşuri din astea pentru că sunt de la adventişti!” Am cumpărat apoi de la un colportor care vindea cărţi de sănătate şi religioase prin spital, cartea ”Viaţa lui Isus” (”Hristos Lumina Lumii”) şi mi-am dat seama că totdeauna când lipseam din salon, ea citea cu nesaţ această carte. A continuat să citească apoi şi în prezenţa mea şi eram curioasă să văd reacţia ei când va ajunge la capitolul despre Sabat. A fost atât de fericită când a înţeles din această carte că ziua de Sabat, ziua a şaptea din săptămână, a fost dată ca memorial al creaţiunii (Geneza 2,3) şi că Dumnezeu a plănuit această zi de închinare (Exod 20,8-11), pentru ca noi oamenii să avem un timp special de părtăşie cu familia, cu Biserica şi cu natura, pentru ca dragostea noastră pentru cei din jur şi pentru Creator  să crească. Mi-a spus : ”Da, am înţeles, Dumnezeu a creat totul în şase zile şi S-a odihnit în ziua a şaptea, dându-ne instrucţiuni de funcţionare optimă: şase zile muncă, a şaptea odihnă, închinare, părtăşie specială cu Dumnezeu, cu natura şi cu cei dragi din familie.” Dumnezeu, aşa cum ne-a poruncit munca,  ne-a poruncit şi odihna, fără de care ne-am distruge, şi am muri şi fizic şi spiritual.
            Mi-a mai povestit şi alte lucruri din viaţa ei personală. Dumnezeu i-a dat un vis în care i-a descoperit locul şi persoana cu care se va căsători. Şi aşa a fost… Însă căsnicia ei a fost umbrită de un eveniment pentru care n-a fost ea vinovată. După ceva timp de la căsătorie, aveau un prieten de familie, veterinar, care obişnuia să vină la ei în vizită. S-a întâmplat să vină şi mai de dimineaţă, şi a surprins-o pe ea, pieptănându-se… Avea un păr lung şi frumos, şi probabil că s-a îndrăgostit de ea. Au mers într-o zi împreună, toţi trei,  la un eveniment de familie… Prietenul lor a invitat-o la dans, şi a strâns-o în braţe mai mult decât ar fi fost normal, şoptindu-i la ureche o invitaţie de a se întâlni pe ascuns. Ea i-a spus: ”Aşa ceva nu se va întâmpla niciodată!”; s-a smuls din braţele lui şi s-a retras. Soţul a observat că ceva n-a fost în ordine şi i-a spus: ”În clipa asta plecăm acasă!” 
Dânsa a vrut să-i explice pe drum că nu are nici o vină, că nici nu ştia despre sentimentele şi intenţiile prietenului lor, că nici n-ar fi dansat cu el... Dar soţul n-a vrut să asculte deloc, n-a lăsat-o să spună un cuvânt, deşi Biblia spune că orice conflict, orice problemă trebuie discutată pentru a se rezolva (Matei 18,15).
            Au trăit 60 de ani după aceea, purtând durerea neclarificării acestei situaţii, ea fiind considerată vinovată, iar el, purtând durerea neîncrederii în soţia lui. Într-o bună zi, când erau foarte bătrâni, după un timp de lucru în grădină, el a fost binevoitor faţă de ea s-o asculte… Povara a fost îndepărtată, şi apoi au putut fi liniştiţi şi fericiţi până la sfârşit. Ce bine ar fi fost dacă în tinereţea lor ar fi împlinit textul biblic care spune: ”Să nu apună soarele peste mânia voastră!” (Efeseni 4,26).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu